Taitopyramidi, todennettavaa taitoa

Kaksi tapaa harrastaa

Musiikkia voi opiskella joko vapaasti aiheita valikoiden tai kokonaisvaltaisesti taitoa kehittäen. Opiskelijalta molemmat tavat edellyttävät omanlaisiaan opiskeluvalmiuksia.

Siinä missä vapaammin edetessä työmäärä voi olla tarvittaessa kevyehkökin, taitokokonaisuutta järjestelmällisesti omaksuessa keskiöön nousevat sitoutuneisuus ja huolellinen harjoittelu.

Vapaa opiskelu

Monesti yksityisillä musiikkitunneilla opiskelurytmin määrittää jokin muu kuin musiikkiharrastus. Esimerkiksi työn, koulun ja muiden elämän asioiden takia voi olla mielekästä laatia musiikilliset tavoitteet joustavasti sen mukaan, mitä arjen kiireiden keskellä musisoimaan ehtii. Ilo tekemisessä säilyy sen kautta, että suorituksellisuus pidetään rajattuna.

Kääntöpuolena on, että karttuvan taidon todennettavuudelle on haastavaa asettaa vertailukelpoisia mittareita. Toki täysin riittävä mittari voi olla opiskelijan oma tunne. Tärkeintähän vapaamuotoisessa harrastamisessa on, että tehdään sitä, minkä musisoija kokee relevantiksi ja inspiroivaksi!

On kuitenkin hyvä tiedostaa, että hyvä fiilis, niin tärkeää kuin onkin, voi olla eri asia kuin oman osaamisen suhteuttaminen siihen, mitä taitokokonaisuus laajemmassa kontekstissa sisältää. Jotkut taidot löytyvät läheltä mukavuusaluetta, toiset edellyttävät vaivannäköä ja pitkäjännitteisyyttä.

Taitopyramidi

Stadin Musakoulun Taitopyramidimenetelmää voi käyttää vaihtoehtona vapaalle opiskelutavalle tai täydentämään sitä. Taitopyramidissa opeteltavat asiat asetetaan laajemman taitokokonaisuuden kontekstiin. Suoritettuasi esimerkiksi Musiikin perusteiden tasot 1-3, tiedät hallitsevasi musiikinteorian peruskonseptit. Et ainoastaan teorian osasia sieltä täältä omiin tämänhetkisiin tarpeisiisi valikoituna.

Taitopyramidissa edetään järjestelmällisesti läpi laajan aihealueen. Tavoite on konseptien syvällinen sisäistäminen ja tekemisen tarkkuus. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää harjoittelua ja aikaa.

Voiko Taitopyramidia soveltaa vapaaseen tahtiin opiskellessa?

Stadin Musakoulussa voi opiskella Taitopyramidimenetelmällä, vapaasti tai näitä kahta tapaa yhdistellen. Opiskelurytmin määrittää opiskelijan tavoitteet ja käytettävissä olevat resurssit. Opiskeluun ei tarvitse välttämättä sitoutua moniksi kausiksi.

Esimerkiksi mikäli opiskelijan musiikkiharrastus jää tauolle ennen kuin Taitopyramidin kaikki tasot on käsitelty, jo suoritetut tasot kertovat aiheet, mitkä on taitoarvioinnilla vahvennettu. Tästä voidaan jatkaa eteenpäin sitten, kun mahdollisuus opiskelulle taas avautuu.

Tervetuloa tutustumaan Taitpyramidiin!

Elias