Hyvin toimivan työrytmin tärkeys

Yrittämisestä suuri osa on uskomista tulevaan sekä inspiroitumista suunnitelmista, jotka eivät tuota välttämättä näkyvää saati taloudellista tulosta välittömästi. Inspiroituminen ja itsensä myönteisessä mielentilassa pitäminen ovat taitoja sinällään, mutta erityisen vaikeita ne ovat, jos on kroonisesti väsynyt.

Read More
Yliarvostettu puhdas vire

Vireen mieltäminen sopivana tai epäsopivana onkin mitä suurimmassa määrin myös tottumuskysymys. Ihminen on alati muovautuva ja sopeutuva organismi, ja rakenteeseemme kuuluu muutoksessa ja epätäydellisyydessä eläminen. Miksi siis puhtaan tai “täydellisen” ylä-c:n metsästyksenkään pitäisi olla musiikissa tärkein tavoite? Eikö epätäydellisyys voisi riittää? Ja mikä tärkeämpää, voisiko epätäydellisyydestä löytää jopa kauneutta, jonka täydellisyyteen pyrkiminen peittää alleen?

Read More
Äh, nuotinluku on vaikeaa! Miksi kannattaa opetella?

Toki nuottisymbolien opetteleminen vaatii aikaa ja vaivannäköä. Tästä huolimatta liikkuvia palasia on etenkin yksinkertaisia kappaleita soitettaessa varsin kohtuullinen määrä, ja nämä palaset hallittuasi olet jo hyvässä vauhdissa matkalla syvemmälle musiikin mielenkiintoisiin maailmoihin! Omassa opetustoiminnassani nuotinluvun perusteiden opettamiseen kuluu tyypillisesti vain noin 15 minuuttia.

Read More
Soitonopettaja vs. soittosovellus

Vaikka netti on pullollaan hyvinkin hyödyllisiä soittamistutoriaaleja ja "soittoappeja", niistä kaikista näyttää yhä puuttuvan elementti, joka oppilaalle välittyy vain kahdenvälisessä vuorovaikutuksessa musiikkitunnilla hyvän opettajan valmentamana. Mikä tämä elementti on? Mihin käyttötarkoitukseen musiikkisovellukset toimivat ja mihin eivät?

Read More
15 minuutin soittotunti on liian lyhyt. Mikä on sopiva?

Peruste minituntien yleistymiselle on selvä. Kysyntää on, sillä harraste-eurot ovat vanhemmilla tiukassa. On harmillista, joskin tavallaan ymmärrettävää, että vanhemmilla ei ole aina mahdollisuutta maksaa soittoharrastuksesta asianmukaista hintaa, jotta soittotunti voisi olla sopivan pituinen. Ymmärrän tämän hyvin, sillä yksityisopetuksella on väistämättä hieman korkeampi minuuttihinta kuin ryhmäharrasteilla.

Read More
Soittotuntien hinta. Mitä maksaa?

Ensimmäiseksi jäin ihmettelemään, miksi toimijat eivät pääsääntöisesti tarjoa kokeilutunteja asiakkaille ilmaiseksi. Ainakin omassa toiminnassani ilmainen kokeilutunti on ollut tärkeä elementti. Tietenkään kaikki eivät kokeilutunnin jälkeen jatka opintoja, mutta mielestäni kokeilutunnin idea ei olekaan ensisijaisesti tuottaa rahaa, vaan luoda arjen kiireeseen pieni rauhallinen hetki, jossa avautuu mahdollisuus kommunikoida toisen ihmisen kanssa

Read More
Miksi musiikki pelottaa?

Myös oman musiikkiharrastukseni jokaiseen vaiheeseen on kuulunut pelko. Alkeisopinnoissa, jatko-opinnoissa ja muissa suoritustilanteissa. Yhä edelleen, musiikinopettajan työtä tehdessäni, tunnistan kaikuja peloista, joita matkan varrella olen kokenut. Varhaisimmat pelottavat kokemukset musiikista muistan Helsingin Konservatorion musiikinteorian tunneilta.

Read More
Treenaus ja jaksaminen

Musiikin harrastaminen aktivoi kehoa kokonaisvaltaisesti. Fyysinen puoli on erottamaton osa soittamista, mutta uusien asioiden omaksuminen on kiistämättä erityisen intensiivinen prosessi ajattelulle. Kuinka monta kertaa opiskelija tunteekaan painetta siitä, että ei ole tehnyt kotitehtäviä. Aina ei jaksa, eikä aina kiinnosta, vaikka jaksaisikin. Kysymys kuuluu: miten treenata mahdollisimman tehokkaasti silloin, kun voimat tuntuvat olevan rajalliset?

Read More
Uuden harmonian luominen

Musiikin harmoniassa muuttujia on lukematon määrä. Tästä huolimatta harmonisen liikkeen taustalla on logiikka (teoria musiikista), joka vastaa useimpiin kysymyksiin siitä, miksi jotkin sävelet yhdessä toisten kanssa luovat tietynlaisia sävyjä. Tämän blogikirjoituksen tarkoitus on antaa pieni näyte konsepteista, joita harmonian analysoinnissa käytetään.

Read More
Erilaiset aivot, osa 2

Asioiden ymmärtämiseen on monta tietä! Aivot toimivat liian monimutkaisesti, jotta niiden mahdollisuuksista tai rajoitteista voisi tehdä lukkoonlyötyjä johtopäätöksiä vain muutamaa ominaisuutta testaamalla. Jos esimerkiksi rakastat musiikkia, mutta koet harjoittelemiseen motivoitumisen vaikeaksi, voi olla hyvä pysähtyä ja kysyä seuraava kysymys. Onko kyse todella innostuksen puutteesta ja oppimisvaikeudesta vai ehkäpä vain erilaisesta tavasta oppia, jolle ei ole ollut mahdollisuutta antaa tarpeeksi (tai laisinkaan) tilaa ja huomiota?

Read More
Erilaiset aivot, osa 1

Lopputyötäni sävellyskoulussa ohjasi vanha ja kokenut säveltäjä, joka kertoi saaneensa diagnoosin omasta hahmotusvaikeudestaan teini-iässä. Hän käytti sanaa dysleksia eli lukihäiriö. Pitkänlinjan säveltäjä ja muusikko, joka oli työskennellyt kaikkien kanssa, Louis Armstrongista lähtien. Nuottien hahmotusvaikeus ei siis ole musiikkiharrastuksen (tai ammatin) loppu! Se vain tekee matkasta erilaisen.

Read More