Elias Patrikainen

Säveltäjä (Bachelor of Music, Summa Cum Laude, Berklee College of Music, USA)

Laajasta perspektiivistä tarkasteltuna elämme keskellä sattumanvaraista kaaosta. On kiehtovaa, miten musiikki luo epäjärjestyksen keskelle hetkeksi harmoniaa, johon reagoimme tunteiden koko kirjolla. Tehtäväni musiikinopettajana on avata polkuja harmonian äärelle.

Kuva: Katariina Jumppanen 2018

Tarina

Aloitin pianotunnit nelivuotiaana. Omien kappaleiden tapailu alkoi samoihin aikoihin. Musiikki on ollut yksi rakkaimpia asioita elämässäni pienestä pitäen. Se on tapa hengittää.

Stadin Musakoulu on väylä ymmärtää musiikin kautta paremmin ihmisyyttä. Miksi tarvitsemme ääntä, joka nostaa ihokarvat pystyyn, herauttaa kyyneleen silmäkulmaan tai sytyttää tarpeen liikkua?

Musiikilla on suora reitti mielialaa sääteleviin mekanismeihin. Se operoi syvemmällä ja laaja-alaisemmin aivoissa kuin moni muu ihmisen tekemä tai aistima asia. Musiikki on luonnollinen osa ihmistä vaikuttaen siihen, mitä tunnemme, ajattelemme ja miten toimimme.

On tärkeää, että musiikki olisi tyylilajista ja toteutuskonseptista riippumatta hyvää. Musiikkia, jossa on harmoniaa.

Opetusfilosofia ja missio

Stadin Musakoulun missio on mahdollistaa pääsy musiikkiopintojen äärelle opiskelijan musiikillisesta taustasta riippumatta. Toiminnan keskeinen lähtökohta on opiskelijan persoonan näkeminen, identiteetin arvostaminen ja kehittymisen tukeminen musiikin keinoin.

Musiikki on ihmiskunnan yhteistä pääomaa. Sen arvo ja vaikuttavuus hyvää rakentavana voimana syntyy yhteisöstä, joka musiikkiperinnettä vaalii ja eteenpäin vie. Tämän perinteen jatkumoa olemme me kaikki.

Kirjoittamiani musiikkioppaita on saatavilla Stadin Musakoulun kaupasta.

Tervetuloa tutustumaan!