Tekoäly ja ihmisäly

Visio

Olen visioinut tekoälyn vaikutuksesta musiikinopettajan toimenkuvaan. Edessä lienee tilanne, jossa tekoälyltä neuvoa kysyessään oppilas saa vähintään yhtä pätevän vastauksen kuin hyvältä opettajalta. Vielä emme siellä ole, mutta kehitys kulkee eteenpäin nopeasti.

Mihin tällöin musiikinopettajaa enää tarvitaan? Tai opettajia ylipäätään.

Tekoälyn kehittyessä hyvän opettajan merkitys korostuu. Sellaisen opettajan, joka on teknisesti pätevä, tunnetasolla vuorovaikutustaitoinen ja tehtäväänsä sitoutunut. Sellaisen, joka nostaa mielen korkealle ja kannustaa lentämään.

Ihminen

Tekoäly voi ehkä hyvinkin kytkeytyä siihen, mitä ihminen tällä hetkellä tietää ja kertoa mitä voi opetella seuraavaksi. Hyvä opettaja puolestaan kytkeytyy siihen, kuka ihminen on, miten hän havainnoi ja mihin hän on kulkemassa.

Opettaja tarjoaa oppilaan peilattavaksi ja myös törmäytettäväksi näkemyksensä. Näkemys ei ole neutraali objektiivinen totuus, vaan värittynyt sen mukaan, minkälaisen reitin opettaja itse on kulkenut ja mikä hänen paikkansa taitoperinteessä on.

Siinä missä yhtä kiehtoo soittotekniikka ja jazz, toinen on syventynyt klassiseen säveltämiseen. Siinä missä yksi opettaa aikuisia, toinen kokee kutsumuksekseen lasten ohjaamisen.

Taidon toiselle puolelle

Opettajan tehtävä on avata oppimiselle tyyni ja avara tila, jossa opiskelija hahmottaa oman näkemyksensä ääriviivoja ja värejä. Tila, jossa elävät yhtä aikaa sulassa sovussa niin oppilaan nykyinen taito / unelmat, opeteltava taito / realismi, kuin myös laajempi konteksti, jossa elämän moninaiset asiat tapahtuvat.

Perspektiivi kohoaa pelkkiä asteikkoja ja sointuja korkeammalle. Kysymyksen “mitä teen?” oheen syttyy muita kysymyksiä. Ehkä myös se perimmäinen: miksi teen?

Parhaimmillaan opiskelukokemus kantaan varsinaista opintoaihetta laajemmalle. Löytyy asiayhteyksiä, oivalluksia ja ennen kaikkea luottamusta, jotka muovaavat koko elämän polkua.

Tällaisia opettajia olen omalla polullani kohdannut kourallisen. He ovat lämpimänä voimavarana sydämessäni joka päivä. Vastaavan kokemuksen tuottamiseen tekoälyn on (kaikista hyödyistään huolimatta) kuljettava pitkä matka, jonka visioin jäävän puolitiehen.

Mukavaa kevättä kaikille!

Elias

Edellinen

Minkä ikäisenä soittotunnit voi aloittaa?

Seuraava

Taitopyramidi, todennettavaa taitoa