Pianotunnit lapsille

Olennaisen äärellä

Lapsia opettaessa on olennaisen äärellä. Lapsi on läsnä ja haluaa tutustua uusiin asioihin. Tehden itse tai vierestä seuraten. Villin vapaasti kaikkia mahdollisia äänilähteitä kokeillen tai vaieten kuin muuri. Keskittyneesti harjoitellen tai väsyneen hervottomasti pelleillen.

Lapsi kysyy kysymyksiä, jotka ovat poikkeuksetta hyviä. Joskus vaikeita vastattavia. Miksi mustat koskettimet? Miksi C:n nimi on C? Miksi käden pitää olla noin eikä näin?

Aikuisten kysymyksiin yleensä löytyy vastaus, jonka aikuinen ymmärtää. Lasten kysymyksiin ymmärrettävää vastausta ei opettaja toisinaan osaa antaa. Sitten todetaan yhdessä, että nyt kävi näin, ja opettaja itse saa tällä kertaa kotiläksyn mietittäväksi.

Olennaisen äärellä oleminen tarkoittaa sitä, että tekeminen on välitöntä ja yhteydessä kaikkeen ympärillä olevaan. Jos mielen päällä on soittotuntipäivänä tai kuluneella viikolla ollut jotain erityistä, siitä keskustellaan ennen kuin soitetaan. Muuten mieli harhailee.

Turvallinen ja avoin tunnelma on tärkeä. Yksi oppilaani tuo soittotunnille mukanaan joka kerta kehystetyn valokuvan (tai useamman) itselleen tärkeästä henkilöstä. Kehys asetetaan pianon päälle soittotunnin ajaksi ja tunnin loputtua pakataan takaisin reppuun.

Toki tarkoitus soittotunneilla on ensisijaisesti soittaa. Mutta mitä jos onkin huono päivä ja päiväkodissa tai koulussa ollut kurjaa? Tällöin soitetaan ehkä vähemmän ja jutellaan enemmän. Seuraavalla kerralla sitten toisin päin.

Ikäraja 4-vuotta

Perheen pienimpien opettaminen on ollut osa työnkuvaa koko Stadin Musakoulun historian ajan. Tästä huolimatta valtaosa oppilaista on ollut kouluikäisiä tai aikuisia. Niinpä tavaksi on muodostunut suositella soittotunteja lähinnä kouluikäisille ja tätä vanhemmille.

Pikkuväkeä on kuitenkin päätynyt tunneille ikärajasta huolimatta. On kysytty, onko sivuilla (aiemmin) mainittu 7-vuoden ikäraja välttämätön, kun olisi 4-vuotias innoissaan tunneille tulossa. Joka kerta olen vastannut, että lämpimästi tervetuloa kokeilemaan!

Ilokseni huomaan, että kuluvalla kaudella alle 7-vuotiaita on jo niin monta, että Stadin Musakoulun “virallisen” ikärajan laskeminen on paikallaan.

Muutama ikävuosi merkitsee paljon

Alle 7-vuotiaat muodostavat aivan omanlaisensa soittajakunnan. He tarvitsevat opettajalta erilaisia asioita kuin hieman vanhemmat.

Siinä missä yksi 4-vuotias osaa lukea, toinen vasta tutustuu kirjaimiin. Siinä missä yksi osaa liikuttaa kolmea sormea tietyssä järjestyksessä, toinen saattaa vasta hahmotella sitä, miten peukalo asetetaan koskettimistolle. Entäpä sitten se, kumpiko on vasen ja oikea käsi? Tärkeitä juttuja!

Myös keskittymiskyky on merkittävästi erilainen riippuen siitä onko musisoija 4- vai 7-vuotias. Useimmille kouluikäisille 25 minuutin sessio menee hujauksessa, kun taas alle kouluikäiselle vastaavaksi ajaksi keskittyminen voi olla utopiaa. Paljon riippuu tunnin ajankohdastakin. Klo15.00 sessio on aivan eri asia kuin klo17.30 sessio…

Kärjistäen voi sanoa, että mitä vähemmän soittajalla on ikävuosia, sitä enemmän soittotunnin läpiviennissä on muuttuvia tekijöitä. Ja sepä juuri lasten opetustyössä onkin niin antoisaa!

Pointteja vanhemmille

Pikkusoittajan musiikkiharrastuspäätöstä miettiessä vanhempien kannattaa ottaa huomioon seuraavat pointit.

• Perheen pienimmille tarjoan opetusta vain pianonsoitossa. Teoriaopinnot soveltuvat kouluikäisille.

• Hinnoittelun suhteen Stadin Musakoulun tarjoama lyhyin aika opetuskerralle on 25 minuuttia. Käytännössä opetuskerta ei välttämättä voi näin pitkä olla, jos keskittyminen matkan varrella katoaa. Jos täyden ajan haluaa kuitenkin käyttää, yksi ratkaisu voi olla pyytää mukaan toinen pikkusoittaja. Mikäli perheestä tai lähipiiristä löytyy saman ikäinen sisarus tai kaveri, yhden session voi jakaa kahtia. Sisaruksille sovelletaan normaalia hintaa, kaveruksille parituntien hinnoittelua, joka on hieman erilainen.

• Myös yhden 50 minuutin session jakaminen kahtia on toki mahdollista, jos vaikka vanhempikin haluaisi samalla kertaa musiikkitunnin. Studion odotustilassa kivaa tekemistä löytyy myös odottajalle. Värityskirjoja, muita soittimia, piirtotaulu jne.

• Tärkeä huomio on, että Stadin Musakoulu ei tarjoa muskaritoimintaa. Muskari tarkoittaa leikkilähtöistä musiikkiin tutustumista. Tekeminen on Stadin Musakoulussa toki rentoa ja kivaa, mutta keskiössä on ns. “oikea” soittaminen eli nuotti- ja sormiharjoitustehtävät.

Tervetuloa tunneille! Näin virallisesti tervetulleeksi toivotettuna nyt myös alle 7-vuotiaat.

Elias

Edellinen

Taitopyramidi, todennettavaa taitoa

Seuraava

Miksi musiikkiopinnot aloitetaan C-sävelestä?